Vorträge
Lehrerfortbildungen
Publikationen
- Schimke, Sarah / Terlaak, Clara / Wolf, Johanna (eingereicht): Grammatical gender in adolescent German learners of Spanish as a foreign language: Evidence from production and perception. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4682737
- Schimke, Sarah / Wolf, Johanna (eingereicht): Grammatical gender in adolescent learners of French and Spanish: Input properties and acquisition patterns. in: Quick, A. et al. (eds.): Usage-Based Approaches to Multilingualism - Language acquisition, language contact, language attrition. Berlin/Boston: De Gruyter (Applications of Cognitive Linguistics).
- de Crignis, Patricia / Lücke, Stephan / Wolf, Johanna / Zacherl, Florian (eingereicht): The MuLeCo Project: A learner corpus of L1-German learners of Romance languages. in: Ampersand: An Interdisciplinary Journal of Language Sciences and Bilingualism.
- Wolf, Johanna (2024): In chunks we trust… the problem of gender assignment in foreign language learning of French. in: International Journal of Bilingualism. https://doi.org/10.1177/13670069241302278
Vorträge
Datum | Vortragende | Titel | Veranstaltung | Material |
---|---|---|---|---|
30.06.2025 - 05.07.2025 | de Crignis, Patricia / Lücke, Stephan / Wolf, Johanna / Zacherl, Florian | Un corpus de aprendices alemán L1 de lenguas románicas: el Munich Learner Corpus (MuLeCo) | Universität Salento: XXXI CILFR | |
13.03.2025 | de Crignis, Patricia / Wolf, Johanna | Combinando métodos: Producción y percepción de género en la adquisición del español por aprendices adolescentes | Universität Hamburg: XXIV. Congreso DHV | |
14.01.2025 | Wolf, Johanna | Das MuLeCo-Projekt – oder: Was wir von einem L1-Deutsch-Lernerkorpus über den Erwerb romanischer Sprachen erfahren können. | Universität Kassel | |
27.11.2024 | Wolf, Johanna | Aus Fehlern lernen? Lernerkorpora als Datenquelle für kognitive Linguistik und Fremdsprachendidaktik am Beispiel von Französisch und Spanisch | Universität Salzburg, Österreich | |
13.11.2024 | Wolf, Johanna | Das MuLeCo-Projekt – oder: Was wir von einem L1-Deutsch-Lernerkorpus über den Erwerb romanischer Sprachen erfahren können. | Symposium Fachdidaktik und Linguistik, Universität Paderborn | |
24.10.2024 | Wolf, Johanna | Do they approach? On the acquisition of figurative language and semi-schematic constructions of adult learners of Spanish. | 4th International Conference EnTRetextos, Valencia, Spain | |
28.09.2024 | de Crignis, Patricia / Wolf, Johanna | What a L1-German Learner Corpus can tell us about the acquisition of Romance Languages: DOM in German learners and L1 speakers of Spanish | Universität Tartu: 7th International Conference for Learner Corpus Research | |
19.03.2024 | Wolf, Johanna | Constructing the (adequate) norm? Constructive solutions in the writing processes of L2 and L1 learners and the question of norm setting in foreign language teaching. | CALP 4, Erlangen | |
30.11.2023 | de Crignis, Patricia / Moratzky, Annika / Ugartemendía, Cecilia / Zacherl, Florian | The MuLeCo Project | Multi-Word Units in Multilingual Learners | Folien |
17.04.2023 | Wolf, Johanna | Cet un grand problème – Potenziale und Grenzen von Lernerkorpusdaten: das MuLeCo-Projekt. | Ringvorlesung „Mehrsprachigkeit interdisziplinär“, Pädagogische Hochschule Linz, Österreich | |
23.02.2023 | Lücke, Stephan / Wolf, Johanna | <Cet un grand problème>. Potentials of learner corpora for language acquisition and teaching research: The MuLeCo Project . | XXIII. Hispanistentag Graz, Österreich | |
21.09.2022 | Wolf, Johanna | Linguistic needs analysis? Ou: Que pourrait apporter la recherche empirique sur l’acquisition des langues étrangères à la didactique du français? | 13. Frankoromanistentag Wien, Österreich | |
30.01.2022 | de Crignis, Patricia | Der Erwerb grammatischer Kategorien im Französisch- und Spanischunterricht: empirische Spracherwerbsforschung am Beispiel des Munich Learner Corpus | Universität Erlangen: Linguistisches Kolloquium |
Lehrerfortbildungen
- Aber bitte mit Fehlern! Sprachfehler als Indikatoren für Verarbeitung und Spracherwerb am Beispiel von Lernerproduktionen Französisch und Spanisch. GfM Universität Regensburg. 12.10.2024.
- Eine Norm, sie zu knechten? Und ewig zu binden? Zur Problematik von Standard, Norm und Variation im Fremdsprachenunterricht Französisch. Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung, Dillingen. 02.10.2024.
- Input matters – Output aber auch! Inputoptimierung anhand von Lernerproduktionen bei der Vermittlung von Grammatik und Wortschatz. Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung, Dillingen. 13.07.2023.